Deze 7 tips zijn essentieel voor een relaxte sfeer op jullie bruiloft.

20 februari 2021

En die gaan voornamelijk over de regie op jullie bruiloft. Er zijn veel stellen die geen ‘regels’ willen opleggen, omdat ze graag een relaxte sfeer willen. Maar…… door juist duidelijk te zijn, aan te geven wat de stappen van het programma zijn en de verwachtingen kenbaar te maken… krijg je juist die relaxte sfeer! Geloof het, want ik heb dit al 10 jaar voorbij zien komen op meer dan 300 bruiloften.

Onderstaande tips zijn geen vaste antwoorden, want ieder bruidspaar en daarmee bruiloft is anders. Ik geef je vragen en/of voorbeelden waar je voor je eigen bruiloft over na kan denken.

1. Ontvangst

Worden de gasten voor de deur ontvangen, zodat ze jullie als bruidspaar een groots entree kunnen maken onder luid gejuich? Willen jullie juist niet gezien worden tot de ceremonie en moet iedereen dus naar de plek van de ceremonie toe? Laat in beide gevallen de ceremoniemeester dit heel duidelijk aangeven.

2. Plaatsing Ceremonie

Denk jij dat je er goed aan doet om geen plekken toe te wijzen, behalve de ouders, want iedereen is verder net zo belangrijk? Dan garandeer ik je dat er mensen zijn die de eerste stap zetten, maar achteraan gaan zitten, omdat ze zich bescheiden op willen stellen. Vaak blijven er uiteindelijk stoelen over in het publiek, bijvoorbeeld 4 enkele waar nog twee stelletjes moeten zitten, verdeeld dus. Dat willen zij niet, dus moet de locatie extra stoelen pakken (en blijven er ook stoeltjes vrij – denk aan je foto’s) of splitsen die twee stellen met frisse tegenzin op. En dit is dan nog 1 voorbeeld, want ik kan er nog wel 10 meer bedenken. Laat het vloeiend verlopen en neem de moeite om iedereen in te plannen!

3. Einde Ceremonie/Vervolg Programma

De ambtenaar heeft het voorrecht om het bruidspaar als eerste te kunnen feliciteren in zijn of haar speech aan het einde. De moeders volgen uiteraard direct en dan volgt de rest van het gehele gezelschap. Maar eigenlijk was het de bedoeling om eerst te proosten en de taart aan te snijden, zodat er geen tijd verloren gaat. De taart verder aansnijden door de locatie is namelijk een mooi moment om te feliciteren. Zo verlies je geen tijd, want je wil ook nog foto’s maken met alle daggasten en nog een beetje genieten, voordat het diner van start gaat.

Laat de ambtenaar aan het einde van de speech aangeven dat het programma wordt vervolgt met een toast op het kersverse echtpaar, de taart aan wordt gesneden en er direct daarna gelegenheid is tot feliciteren. Het bruidspaar zal zo als eerste via de loper de ceremonie verlaten, waarna de gasten op volgorde van rijen kan volgen.

4. Cheers!

En dan is de champagne uitgedeeld door de bediening of heeft iedereen een glas gepakt vanaf de champagnetoren…. Vaak kijken de gasten om zich heen of er al gedronken kan worden of dat er nog gewacht moet worden op een….. SPEECH! Pak je moment als bruidspaar/bruidegom om jullie gasten te bedanken voor hun komst en dat jullie hopen op een knallende dag verder. Zo kort hoeft het maar te zijn, maar van dit moment kan jij weer iets magisch maken!

5. Tafelindeling

Eigenlijk geldt hier exact hetzelfde als voor de ceremonie. Vindt jullie diner plaats aan één lange tafel en wil je graag het gevoel hebben dat jullie wel contact maken met al jullie gasten? Begin in het midden van de tafel, verplaats bij de tweede gang naar het rechtergedeelte van de tafel (spreek van tevoren met een stel af dat jullie switchen van plek) en doe dit bij het dessert met een stel van het linkergedeelte van de tafel.

En is de indeling juist gemaakt met verschillende ronde tafels? Dan kan je juist tussen de gangen door even een klein gesprekje aangaan met de andere tafels. Spreek de tijd tussen de gangen af met de locatie (of laat de ceremoniemeester dit op de dag zelf coördineren).

6. Ontvangst avondgasten

Komen er bij het feest extra gasten? Dan heb je vast en zeker een vanaf tijd/begintijd aangegeven op de kaart… Laten we uitgaan vanuit gaan dat dit 20.30 uur is. Je bent bang dat er gasten pas om 21.30 uur komen en jullie wilden juist die toffe openingsdans doen om 21.00 uur, zodat het feest daarna kan knallen…. Noteer in je kaart: Feest vanaf 20.30 uur, Openingsdans 21.00 uur. Dat is de richtlijn voor de avondgasten om er uiterlijk 21.00 uur te zijn.

Denk ook na over gasten die mogelijk eerder dan de ontvangsttijd arriveren. Kunnen die al naar de ruimte van het feest gaan of zijn jullie hier nog aan het dineren met de daggasten? Zorg dat het in beide gevallen duidelijk wordt aangegeven bij aankomst van de avondgasten.

7. ‘Stukjes’

Wil je geen aan creatieve invullingen van de gasten? Denk aan een ingestudeerd nummer, powerpoint of ABC! Geef in de brief, uit naam van de ceremoniemeester, bijgevoegd in de uitnodiging aan dat het programma volledig is uitgestippeld, maar als er ideeën zijn voor creatieve input dit met de ceremoniemeester overlegd moet worden om wellicht een geschikt moment te vinden. Zo biedt je de ceremoniemeester de gelegenheid om per verzoek aan te geven of dit wel of niet kan. Afhankelijk van de ideeën en wat jullie wel of niet willen. Of de mogelijkheid om te overleggen met de ceremoniemeester bieden jullie helemaal niet aan.

Extra tip. De Dresscode

De enige bezwaren die ik heb gehoord om dit niet te doen is om gasten niet onnodig op kosten te jagen. Een thema hoeft niet altijd een specifieke kleur te zijn, maar kan ook een stijl zijn. Ik ben fan van Cocktail (vrouwen: stijlvolle partydress / mannen: donkerblauw pak met wit overhemd), Smart Casual (vrouwen: jurkje, pak of jumpsuit / mannen: chino met blazer) of Pastel Summer Chic (vrouwen: mooi licht gekleurd jurkje / mannen: licht pak met overhemd).

Ik word het meest enthousiast van het uitwerken van dit soort details van het programma: de regie, verwachtingen en richtlijnen. Bij iedere bruiloft is dit namelijk weer anders en het maakt echt het verschil. Als de gasten nergens over na hoeven te denken is er enkel ruimte om te genieten! Dus ik hoor heel graag de plannen voor jullie bruiloft en plan graag een weddingsessie met jullie om dit met & voor jullie uit te werken!

SHARE THIS STORY
COMMENTS
EXPAND
ADD A COMMENT